کرمی: ریلگذاری زیستبوم صنایع خلاق و فرهنگی در دولت سیزدهم آغاز شد
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۰۸۹۷
نخستین جلسه کارگروه اسباببازی و سرگرمی سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم با حضور پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق و جمعی از مدیران نهادها و روسای شرکت ها وخانه های خلاق و نوآوری و سازندگان اسباب بازی برگزار شد. - اخبار بازار -
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این جلسه اعضای مختلف کارگروه از بخشهایی چون تولیدکنندگان اسباب بازی، نمایندگانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برخی از اعضای شورای نظارت و مجمع فعالان اسباب بازی و چند شرکت خلاق و خانه خلاق ونواوری حوزه اسباب بازی حضور داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تشکیل اتحادیه سازندگان وعرضه کنندگان اسباب بازی
پرویز کرمی در این نشست، باتوجه به سند تحول دولت سیزدهم در زمینه صنایع خلاق و فرهنگی بر ضرورت موضوع تشکیل اتحادیه عرضه کنندگان اسباب بازی تاکید و اقدامات ستاد فناوزی های نرم و توسعه صنایع خلاق را در این زمینه برشمرد.
افزایش سهم محصولات ایرانساخت در حوزه اسباب بازی را جدی بگیریم
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق نیز در این نشست، از رونق کسب وکارهای خلاق در کشور و افزایش سهم محصولات ایرانساخت این حوزه، از بازار اشاره کرد و افزود: معاونت علمی به صنعت اسباب بازی به عنوان یکی از مصادیق حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق توجه کرد و برای توسعه این صنعت در قدم نخست، افرادی را از درون صنف اسباب بازی را انتخاب کرد تا در اجرایی شدن اقدامات و تلاش ها در این مسیر یاریگر ستاد فناوری نرم باشند.
رئیس ستاد اجراییسازی سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم، این سند را هموارکننده مسیر توسعه زیستبوم خلاق در کشور دانست و گفت: تصویب و اجرایی سازی این سند، به توسعه محصولات خلاق و فرهنگی کمک می کند و یکی از تکالیف تعریف شده در این سند، افزایش سهم قابل توجه بازار از محصولات فرهنگی و خلاق ایرانساخت است.
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق، با بیان اینکه در مصوبات سفرهای استانی جناب اقای دکتر رئیسی ریس جمهور محترم به موضوع صنایع خلاق واشتغالزایی فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی و فرهنگ وهنر این مهم را هم در سفرهای استانی با کمک استانداران و مسولین استانی دنبال میکنیم .
کرمی افزود: این اقدامات با ایجاد و پایه گذاری خانه های خلاق ونواوری در استان ها پیش رفت و در تلاش برای توسعه این خانه ها در کشور هستیم. در حال حاضر نیز بر اساس مصوبات سفرهای اخیر مقرر شده که در 5 شهر از استان های مختلفی که رییس جمهوری به آنها سفر می کنند، خانه های خلاق و نوآوری با تکیه بر مزیتهای بومی و جغرافیایی و منطقهای ایجاد شود.
دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری به دنبال ایجاد زیرساخت برای پیشرفت حوزههای مختلف صنایع خلاق وفرهنگی از جمله اسباب بازی وگیم است،
جایگاه ویژه صنایع خلاق و فرهنگی در قانون جدید جهش تولید دانش بنیان
کرمی باتشکر از اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از شرکتها و صنایع خلاق در تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان بیان کرد: در قانون جهش تولید دانش بنیان، بر توسعه صنایع نرم و خلاق تاکید شده است. امیدواریم به همت همه اعضای زیست بوم صنایع فرهنگی و خلاق و دولت محتزم بتوانیم از ظرفیت های تخصصی در این حوزه برای رونق اقتصادخلاق و اشتغالزایی وثروت افزایی بهره ببریم.
وی با تاکید بر ضرورت شکل گیری اتحادیههای صنفی صنایع خلاق در حوزه های مختلف، گفت: ایجاد اداره کل صنایع خلاق در وزارت صمت یک گام مثبت در جهت توسعه این صنعت در کشور است. از شما اعضای کارگروه اسباب بازی هم می خواهم که بر روی تدوین ضوابط و آئیننامه های لازم در قانون جهش تولید متمرکز شوید و پیشنهادات خود را به ما ارائه کنید. امروز به همه اثبات شده است صنایع خلاق به اندازهای قابلیت دارد که یک قانون ویژه برای آن وضع شود.
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق با تاکید بر اجرایی سازی مصوبه مجلس در حوزه شرکتهای خلاق گفت: همه گیری موضوع صنایع و شرکتهای خلاق و فرهنگی و نهادینه شدن مفهوم اقتصاد دانشبنیان را مدیون مقام معظم رهبری هستیم. ایشان امسال هم با انتخاب شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»، تلاش ها در این حوزه را سرعت بخشیدند و همه را مکلف به پیگیری تامین زیرساخت ها و رفع موانع در این حوزه کردند.
در این جلسه بر لزوم توجه به جمع آوری اطلاعات و آمارگیری در صنعت اسباب بازی، ایجاد خانه خلاق طراحی اسباب بازی و بازی، طراحی بوت کمپ های استانی، لزوم توجه به طراحی اسباب بازی و غیره تاکید شد.
ضرورت ایجاد خانه خلاق و نوآوری طراحی بازی و اسباببازی
این جلسه با تاکیدات محمدحسین نخچی دبیر کارگروه اسباب بازی بر هم افزایی بین ارکان مختلف صنعت اسباببازی برای توسعه آن، آغاز شد.
به گفته وی، اقدامات عملیاتی در این کارگروه همچون تشکیل اتحادیه عرضه کنندگان اسباب بازی و شرکت در نمایشگاه های بین المللی یک ضرورت ملی برای توسعه این صنعت در کشور است.
نخچی افزود: ایجاد «خانه خلاق طراحی بازی و اسباب بازی» هم می تواند در این مسیر یاریگران فعالان صنعت اسباب بازی باشد. باید فعالان این حوزه از مزایای خانه خلاق بهره مند شوند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق صنعت اسباب بازی خلاق و فرهنگی صنایع خلاق اسباب بازی برای توسعه دانش بنیان خانه خلاق جهش تولید خانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۰۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گلایه از وضعیت شتابدهی در حوزه زیست فناوری/اخذمجوزها محصول را منقضی میکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، امروزه از میکروبها در صنایع غذایی، دارویی و تولید انواع واکسن و صنعت معدن، مکملهای دام طیور و آبزیان استفاده میشود.
یکی از شتابدهندههای تخصصی حوزه زیست فناوری غذایی، میکروبی و پروبیوتیک ایران توسعه استفاده از میکروارگانیسمها در صنایع مختلف را جزء اهداف اصلی خود قرار داده و با شناسایی و حمایت از طرحهای این حوزه، گامهای اساسی برای رشد این صنعت برداشته است.
مهدی پورشاکر میبدی، دانشجوی دکترای زیست فناوری میکروبی و مدیرعامل این شتابدهنده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این شتابدهنده فعالیت خود را سال ۱۳۹۷ آغاز و مجوز شتابدهی را نیز سال ۱۳۹۸ از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری دریافت کرده است.
وی افزود: در ابتدای تأسیس این مجموعه، اعضای هیئت مدیره به این نتیجه رسیدند که اکوسیستم زیست فناوری کشور به خصوص حوزه صنایع غذایی، بیوتکنولوژی و پروبیوتیکها، جای رشد و پیشرفت بسیار خوبی دارد و میتواند گردش اقتصادی خیلی بالایی برای کشور به همراه بیاورد.
به گفته پورشاکر، از اينرو پلتفرمی پیرامون تک ژن زیست و غذاهای فراسودمند طراحی کردیم و براساس روابطی که با انجمن پروبیوتیک داشتیم و زیرساختهای صنعتی، علمی و آزمایشگاهی که وجود داشت، سعی کردیم خدمتی به افراد علاقمند این حوزه ارائه دهیم.
وی افزود: ما برای راهاندازی این شتابدهنده مدلهای مختلف دنیا را بررسی کردیم و در نهایت به صورت استارتاپ استودیو_که کارخانه استارتآپ یا استودیوی سرمایهگذاری نیز شناخته میشود_فعالیت را آغاز کردیم و به سراغ دانشگاهها، مراکز عملی و انجمنهای مختلف رفتیم.
وی گفت: خودمان به تیمها ایده دادیم و از آنها حمایت کردیم تا به محصول برسند.
پورشاکر خاطرنشان کرد: در دوره نخست با ۶ تیم فعالیت را آغاز کردیم؛ خروجی این کار ایجاد ۶ تیم، ۳ محصول و ۲ شرکت بود.
مدیر این شتابدهنده با بیان اینکه موفقیت این دوره الگویی برای تیمهای بعدی شد و نقشه راه موفقی را برای ما ایجاد کرد، گفت: در دوره دوم با ۱۸ تیم فعالیتمان را آغاز کردیم که تقریباً اواخر سال۱۴۰۱ فعالیت این دوره به اتمام رسید. در این دوره نیز برای ۱۰ تیم جذب سرمایهگذاری انجام شد. ۷ الی ۸ تیم نیز در حال مذاکره با سرمایهگذاران هستند.
وی ادامه داد: دوره سوم را نیز با حمایت از ۲۵ تیم آغاز کردهایم. این تیمها نیز اکنون در حال گذراندن دوره شتابدهیشاناند.
وی به نحوه حمایت این شتابدهنده از شرکتها و تیمها پرداخت و در این خصوص گفت: شتابدهنده دو نوع خدمت ارائه میکند. یک سری از خدمات نقدی یا مالی و خدمات دیگر غیر نقدی هستند. ما بر اساس نوع طرح، نوع همکاری و میزان مشارکت تیمها و میزان هزینهها، این تیمها را حمایت میکنیم.
طولانی بودن فرایند اخذ مجوزها منجر به شکست محصولات میشود
پورشاکر به پارهای از مشکلات این شتابدهنده برای اجرای طرحها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بحث رگولویشن (قانونگذاری بر فرآیندی) یکی از بزرگترین مشکلات و معضلاتی است که اغلب شرکتهای بزرگ فعال در حوزه زیست فناوری با آن مواجهاند.
وی با بیان اینکه این قانون وجود دارد ولی وقتی محصولی توسعه پیدا میکند، برای ورود به بازار عمری دارد، گفت: تا زمانی که جامعه تشنه آن محصول است باید وارد بازار شود. اگر محصول تولیدی وارد بازار شود، صاحب فناوری برنده میشود و هزینههایی که صرف آن محصول کرده است به نتیجه میرسد.
وی گفت: اما اگر از مدت زمان ارائه آن محصول بگذرد، شرکت تولیدکننده هر هزینهای که صرف کرده است، سوخت میشود.
مدیرعامل این شتابدهنده ادامه داد: متأسفانه گاهی آنقدر این فرایندها زمان بر است که محصول پس از اخذ مجوز دیگر در بازار خریداری ندارد. به عنوان مثال ما محصولی را برای تقویت و مقاومت دربرابر بیماری کرونا توسعه دادیم، محصولی که بسیار مؤثر بود و نتایج کارآزمایی این ادعا را اثبات کرده اند، اما فرایند اخذ مجوز آن به قدری طولانی شد که دیگر کرونایی نبود. عملاً هزینههایی که ما صرف این پروژه کردیم هدر رفت.
وی یادآورشد: ما ایدههای بزرگ دانش بنیان و نوآوریهای زیادی راهاندازی کردیم تا محصولات بومیسازی و به بازار عرضه شوند. برخی از محصولات نیز برای نخستین بار توسط پژوهشگران این مجموعه طراحی و تولید شده اند.
وی گفت: برای اینکه رو به استفاده از این محصولات بیاوریم باید دو نکته رعایت شود. یک، باید فرهنگسازی شود. دوم، باید ریسکهایی که احتمالاً برای مصرفکننده به وجود میآید را پوشش دهیم. این دو کار از جمله کارهایی است که از دست شرکتهای کوچک و حتی شرکتهای بزرگ بر نمیآید و نمیتوانند فرهنگسازی کنند که مردم پروبیوتیک مصرف کنند.
اقتصاد دریا در ایران مغفول باقی مانده است
وی اظهار کرد: یکی از شاخصترین محصولات این مجموعه در ارتباط با واکسنهای حوزه آبزیان است. ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده محصولات آبزی پروری؛ ماهیان گرم آبی و سردآبی است، اما متأسفانه اقتصاد دریا که یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیاست در کشور مغفول مانده است.
وی اضافه کرد: ما خیلی خوب میتوانیم روی این مسئله خودی نشان بدهیم. زمانی که تجربه کشورهای مشابه دنیا را بررسی میکنیم، نروژ یکی از بزرگترین کشورها در این حوزه است و صد در صد به پیشگیری رو آورده است و با استفاده از طراحی و واکسیناسیون ماهیها در اقلام مختلف، رنج بیماری را کاهش داده که این امر منجر به افزایش تولید و کاهش قیمت تمام شده و ارتقای سطح سلامت مصرفکنندگانش شده است.
به گفته وی، از سوی دیگر آنتی بیوتیک داخل بدن موجود رسوب میکند و مصرفکنندگان با مصرف گوشت آن آنتی بیوتیک را دریافت میکنند و زمینه خطر مقاومسازی به آنتی بیوتیک در آنها از بین میرود.
وی در پایان گفت: حال من شرکت دانشبنیان، استارتآپ و شتابدهنده این واکسن را طراحی کردهام. از نظر عملی نیز مجوز آن را گرفتهام، اما نمیتوانم فرهنگسازی کنم، زیرا در همه دنیا کار فرهنگسازی برعهده دولت است. دولتها با روشهای مختلف آموزشی و وضع قوانین استفاده از این محصولات را فرهنگسازی میکنند. دولت ایران نیز باید به این مسئله ورود پیدا کند.
انتهای پیام/